≠
≠
Puncanya mereka sangat licik dan tampil dengan
pelbagai m0dus 0perandi yang b0leh meyakinkan 0rang ramai.
≠
Di bawah adalah kes terbaru dik0ngsikan individu
yang nyaris tertipu.
≠
Berdasarkan k0men pembaca di bawah ternyata ia
memang benar berlaku dan cuba menjadikan mereka mangsa, jadi tak mustahil anda
akan turut menerima panggilan dari n0mb0r ini.
≠
Bacalah cara terbaru sindiket menipu guna
panggilan telef0n di bawah dan kemudian, sebarkannya untuk kebaikan bersama.
≠
……………………………………………………………………………….
≠
4:16PM, Hjh R0slinda Tajul Ariffin :
≠
Assalamualaikum, just t0 share what I have been
thru 3 h0urs ag0..this is the real st0ry..Alhamdulillah tergerak hati utk tak
buat spt apa yg disuruh… Harap dapat baca sepenuhnya..kerana ini pengalaman
saya sebentar tadi..dan bukannya c0py paste dr mana2 gr0up..
≠
0k..this is h0w it happened
≠
9.30 – terima call dr RHB aut0 answering machine
03-92852233..mengatakan saya ada buat transaksi rm3200 dan diberi 3 pilihan- c0nfirmkan,batalkan
atau bercakap dgn 0perat0r, saya pilih utk bercakap dgn 0perat0r dan
disambungkan ke RHB CUST0MER SERVICE. Pegawai RHB yang bernama ‘Danny’
bertanyakan isu dan minta saya berikan nama dan n0.ic. Saya sampaikan maklumat
tersebut dan maklumkan kepada mrk yg saya tak 0ernah ada sebarang akaun dgn
RHB.Mula2 saya agak sceptical nak reveal nama dan ic, tp setelah diberitau utk
disemak akan status dgn kecurian maklumat peribadi pada bank negara, saya pun
beri nama dan n0.ic.
≠
Kemudian, pegawai tersebut memaklumkan kepada
saya yg kad kredit RHB VISA G0LD CARD telah dim0h0n atas nama saya di RHB Bukit
Bintang. Tunggakan sebanyak RM6320 dan maklumat ttg bil telah dihantar ke
alamat berikut : N0.20, Jalan PU 7/2, Pusat Bandar Puch0ng Utama. (Saya baru
check selepas kejadian dan ini alamat c0mpany CleanPr0 Sdn Bhd).
≠
Saya mula panik dan saya minta dia batalkan
kredit kad tersebut memandangkan memang sah bukan milik saya. Katanya transaksi
telah dibuat di KLIA pagi dan ia akan dibatalkan.Kad kredit tersebut akan
dibekukan tetapi perlu mendapat pengesahan daripada Bank Negara atas lap0ran
maklumat peribadi saya telah dicuri.
≠
Kemudian, pegawai tersebut menyambungkan saya
kepada rangkaian Bank Negara bahagian siasatan utk tindakan seterusnya.Tetapi
sebelum itu, pegawai tersebut telah dapatkan semua maklumat tentang perihal
banking saya (berapa kad kredit yang masih aktif, akaun apa yg aktif, asb,
akaun anak2, c0mpany acct dan sebagainya). Katanya data tersebut diperlukan
untuk l0dge rep0rt pada bank negara. Atas sebab saya mahu kes ink diselesaikan
dengan segera, saya telah beri maklumat bank apa dan jumlah anggaran di dalam
akaun tersebut tetapi bukannya n0.akaun dan n0.pin. Semua perbualan tersebut
katanya telah dirakam untuk bukti mahkamah kelak dalam membantu kes siasatan
kecurian maklumat peribadi saya ini.
≠
Setelah selesai, saya diberikan satu n0. kes
PKP100221B. Saya juga telah ditanya -ada sesiapa yang disyaki dan t0l0ng jangan
sebarkan perkara ini kepada pihak ketiga untuk tidak menjejaskan siasatan. Saya
juga dinasihatkan agar beri maklumat yang sahih dan jangan terlibat dalam
pemalsuan apa2 data kerana hukumannya sangat berat mengikut akta yang
disebutkan. Setelah selesai, saya diberitahu, se0rang pegawai siasatan bank
negara akan hubungi saya dan minta saya beri n0.kes.Saya kemudian tamatkan
perbualan saya dengan pegawai RHB bank tersebut. Selang 5 minit, saya terima
panggilan dari se0rang pegawai k0n0nnya dr bank negara bernama felix untuk
siasat kes saya. N0.tel 0321760366.
≠
Saya telah diminta untuk beri n0.kes. Kemudian,
dia memberitahu saya siasatan penuh akan dijalankan dalam masa 3 hari dan saya
tidak b0leh membuat apa2 transaksi perbankan sepanjang temp0h tersebut untuk
tidak menganggu siasatan. Semua maklumat perbankan saya juga katanya akan
dilindungi 0leh satu p0lisi perlindungan daripada Bank Negara selama 3 hari
siasatan tanpa apa2 bayaran tambahan.P0lisi tersebut diperlukan untuk membayar
ganti rugi sekiranya berlaku apa2 kerugian di pihak saya dalam temp0h siasatan
dijalankan. Tetapi untuk mengaktifkan p0lisi tersebut, saya diminta untuk
memindahkan semua wang di dalam akaun2 saya yang lain ke dalam satu akaun simpanan
saya.
≠
Hanya perlu tinggalkan RM50 bagi setiap akaun
yang lain.Selebihnya perlu di letakkan ke dalam akaun simpanan saya yang
kebetulan di Maybank. Saya di minta untuk berbuat segera bagi mempercepatkan
siasatan. Saya panik dan terus bergegas pulang ke rumah dan ambil segala buku
simpanan yang melibatkan akaun simpanan asb dan asw anak2 saya. Talian telef0n
tidak dimatikan kerana katanya sgt urgent, s0 pegawai tersebut akan tunggu di
talian sehingga saya pindahkan kesemuanya ke dalam satu akaun.
≠
Selepas dptkan buku2 akaun tersebut, saya
bergegas semula ke Maybank berhampiran, saya diminta untuk mengambil n0.dan
memberitahu kepada pegawai bank negara tersebut berapa n0 lagi di depan,
kaunter berapa dan pegawai yg bertugas. Setelah isi b0rang, saya ambil n0 dan
tunggu di kaunter sementara pegawai bank negara tersebut menunggu di talian.
Sewaktu itu, saya n0 2056 dan ada 4 n0 di dpn saya. Tetapi saya tergerak hati
dan timbul keraguan bila pegawai tersebut memaklumkan kepada saya , sekiranya
pegawai bank tanya kenapa semuanya perlu dipindahkan, jangan beritahu apa2 dan
hanya cakap ianya kes kecemasan.
≠
Saya juga ada bertanya, b0leh kah saya simpan
semua sebagai cash dan tidak memasukkan ke dalam akaum simpanan tersebut,
tetapi dia kata tak b0leh kerana nanti tak dapat nak aktifkan p0lisi
tersebut.Ada tinggal satu n0 saja lagi di depan, saya tergerak hati untuk check
website bank negara. Pada awalnya, saya dah start ragu kerana memang n0.telef0n
berbeza dan memang apa yang disebutkan dalam unauth0rised debit and credit card
adalah sama m0dus 0perandinya dgn apa yang saya sedang hadapi.
≠
Saya tak sedap hati dan terus keluar dari bank
dan menamatkan panggilan. Pegawai tersebut cuba call saya berkali2 tetapi saya
tidak angkat. Saya hubungi n0. telef0n bantuan/aduan bank negara 1300885465 dan
menanyakan tentanga apa yang telah saya hadapi, pegawai tersebut terus
menanyakan saya-adakah saya telah buat apa2 transaksi?bila saya katakan belum,
dia pun bunyi sangat lega dan katanya itu adalah m0dus 0perandi scam masa kini
dan dah ramai yang terkena.tetapi selalunya selepas buat transaksi, baru nak
hubungi bank negara untuk tanya kesahihan.
≠
0leh kerana saya tak beritau apa2 maklumat
tentang n0 akaun dan tidak buat apa2 transaksi lagi, katanya masih terselamat
tetapi disy0rkan untuk buat lap0ran p0lis dan t0l0ng sebarkan hal ini kepada
umum sebagai peringatan.
≠
JADI SAYA HARAP ANDA SEMUA DAPAT BANTU SAYA
UNTUK SEBARKAN CERITA DARI.. PENGALAMAN SEBENAR SAYA INI..KEPADA AHLI KELUARGA,
RAKAN TERDEKAT DAN SESIAPA SAHAJA..Agar kita semua akan sentiasa berada di
bawah lindungannya. Terima kasih. Syukur Ya Allah, Syukur Alhamdulillah..
0 comments:
Post a Comment